Možemo li se pozabaviti razlozima zbog kojih mame piju više?

Vidjeli smo meme i TikTokove, no što se zapravo krije iza porasta rasta pijenja kod mama, posebno tijekom ove pandemije?

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Molly Sims (@mollybsims)

 

Događa se često da se nađete navečer kada odraditi cijeli dio oko djece, muža, kuće da sjednete ispred televizije i u ruci držite neko piće da vas malo opusti. Zar ne?

Povijesno je utvrđeno da je stopa poremećaja upotrebe alkohola  nerazmjerno veća za muškarce nego za žene, no u  posljednjih se godina taj jaz smanjio. “Trend” u pijenju majki kako bi se nosile sa stresom nije nov. Naravno, ova pandemija je samo pogoršala lošu stvar. Istraživanja objavljena u raznim američkim časopisima otkrivaju da je tijekom 2020. godine došlo do povećanja broja dana u kojima su žene pile za 41 posto više nego inače. Drugo istraživanje koje je provelo Američko psihološko udruženje, pokazalo je da je stopa odraslih više nego dvostruko veća za roditelje s djecom u dobi od 5 do 7 godina kako bi se nosili s pandemijskim stresom.

 

Kada majka pije i dalje je predmet javne brige kod svih, i naravno osuđivanja, ali dok svi gledaju kako uprijeti prstom, nitko ne govori o razlozima koji stoje iza njih. Pa što zapravo tjera mame da piju više nego ikad?

 

FOTO:Unsplash

 

Normalizacija pijenja među majkama

Tijekom prvih mjeseci pandemije, činilo se da je svaki TikTok -ov video zapis i objava na društvenim mrežama slavna osoba ili influencer koji objavljuje svoje pandemijske navike pijenja. Kad vidite druge mame koje su pod stresom i piju kako bi liječile taj stres na društvenim mrežama, ne čini se nenormalnim otići piti vino ili nešto slično. U osnovi,  kada vidimo da drugi ljudi rade stvari, a mi to ponašanje doživljavamo kao normalno, ono postaje i snažan pokretač onoga što radimo. I svaka čaša koju ispijemo na kraju dana gdje  većina briga oko svega što nas okružuje upravo leži na nama majkama, govori da sam tu čašu spokoja baš zaslužila.

To je upravo ono što trgovci i oglašivači žele da ona misli. Kako žene  troše sve više novca na alkohol, preusmjerili su svoje kampanje na ciljeve nas u reproduktivnim godinama. Njihove poruke poručuju ženama da “zaslužuju” piće ili da im “treba” vino kako bi bile roditelj.

Ovo takozvano “ružičasto” tržište alkohola nešto je što se događa već više od dva desetljeća.

Preopterećenje uloge kao majke

Posljednjih desetljeća, kako se žene sve više suočavaju sa stresorima koji su povijesno bili u domeni muškaraca (npr. stresovi u karijeri), tako se mjenjaju i navike ispijanja kod žena. Svi Svi smo mi svjesni veze između “preopterećenja ulogama” (stanje u kojem pojedinac istovremeno izvršava više uloga, a nedostaju joj resursi za njihovo izvršavanje) i upotrebe alkohola. Jednakost između roditeljskih odgovornosti također igra veliku ulogu.

Svugdje u svijetu nedostaju društveni napori da očevima olakšaju rad s nepunim radnim vremenom, odgovarajući i plaćeni roditeljski dopust, povećanje ravnopravnosti spolova općenito ili pristupačnu skrb o djeci.

Danas su majke preopterećene manjkom vremena i željom da obave sve što mogu, a uopće ne odvajaju trenutak za odmor i brigu o sebi. Ova pandemija  je pogoršala još sve i više sa zatvaranjem škola i vrtića, a majke su te koje dobivaju još i ulogu odgajatelja i učitelja.

FOTO:Unsplash

 

Društvena očekivanja oko majčinstva

Pritisak kako da budete “dobra mama” i osjećaj da ne živite u skladu s tim idealom mogu stvoriti krivnju i sram među mamama. Upravo taj sram može biti okidač i snažan motivator za piće, a još i znamo da se žene upravo na njega oslanjaju zbog njegovog ublažavajućeg učinka na negativne emocije. Ni jednoj mami vjerojatno  nije želja da se napije, već da smanji tjeskobu i smiri istrošene živce. 

Kako dalje?

Pandemija i globalna kriza koju je uzrokovala otkrili su pristranost i nedostatak potpore s kojima se majke suočavaju desetljećima. I upravo su nas ti postojeći problemi naveli  da se na kraju dana okrenemo alkoholu. Dok druge zemlje počinju biti svjesni ovog problema i počinju reagirati, nažalost Hrvatska je još daleko i od prepoznavanja da se ovo upravo događa majkama.

Ono što bi trebalo doprinijeti da majke budu rasterećene i da obitelj ravnopravno funkcionira su neki kriteriji koje smo prepoznali, a za koje naša država i društvo nema sluha:

  • porezne olakšice za obitelj
  • smanjene kamata i uvjeta za stambene kredite
  • manje osuđivanje za očeve koji idu na porodiljni
  • jednakost u plaćama
  • ulaganje i izgradnja novih vrtića….

Jedan od najvažnijih elemenata aktivizma za majke uključuje jednako uključivanje muškaraca i žena u roditeljstvo i prilagođavanje očekivanja o tome kada i kako roditelji rade. Majke će i dalje nastaviti ispunjavati previše uloga, izgarati i trpjeti posljedice na mentalno i fizičko zdravlje sve dok ne stvorimo humanu politiku, humano radno vrijeme i očekivanja na poslu, a sve to dok se ne izjednači da oba roditelja trebaju žonglirati između karijere i roditeljstva.

Dok se nadamo i čekamo promjene na većoj razini, ključno je da krenemo raditi promjene na ono što možemo mijenjati. Krenimo svjesno uključivati naše partnera u kućanski i “nevidljivi rad”, zamoliti obitelj ako je potrebno, čak i vlastitu djecu, kako bi ih uključili u kućanske poslove i brigu o kući.

Dobra majka nije mučenica!!! To je duboko ukorijenjeni mit koji moramo srušiti.

 

 

 

_________________ POVEZANI ČLANCI __________________

3 komentara

Leave a Reply

Your email address will not be published.