Gljive i dohrana – kada krenuti, koje gljive izabrati, kako ih uvesti u dohranu

Kad se kreće s dohranom postoji nekoliko namirnica koje se odgađaju do prvog rođendana. Tu spada med, kravlje mlijeko, sol, šećer i gljive.

 

Gljive su često predmet rasprava kada ih uvesti u prehranu. Spominje se 1 godina, 3 godine, 7 godina..i tako unedogled.

 

Razlog kasnijeg uvođenja gljiva vezan je uz tešku probavljivost, laku kvarljivost i čestu kontaminaciju mikroorganizmima. Razlog teže probavljivosti leži u hitinu. Gljive nisu dio biljnog niti životinjskog carstva, one su posebno carstvo.

 

Sadrže obilježja i jednog i drugog. Ono što ih povezuje sa životinjama je hitin, dio staničnih stijenki gljiva i egzoskeleta nekih kukaca. Hitin se razgrađuje uz pomoć enzima hitinaze te kuhanjem. Ipak, hitin spada u teško probavljivu tvar. Razlog odgađanja uvođenja gljiva se odnosi upravo na razgradnju. Naime, gljive mogu bebama i djeci teško pasti na želudac, zato se preporučuje oprez s unosom gljiva i ne previše odjednom. Kod djece sklone alergijama preporučuje se odlaganje uvođenja gljiva do druge ili treće godine.

 

Gljive sadrže visoki udio vode (preko 90 %) i nizak udio suhe tvari. Odličan su izvor riboflavina (vitamina B2, 40 % RDA), niacina (30 % RDA) te bakra (40 % RDA). One su jedini neživotinjski izvor vitamina D, kojeg kao i ljudi sintetiziraju uz pomoć sunčeve svjetlosti. Bogate su i dijetalnim vlaknima (hitin).

 

Kada uvodite gljive u prehranu djece, savjetuje se da krenete s malim količinama i polagano. Krenite sa šampinjonima, bukovačama ili vrganjima. Aromatičnije gljive poput tartufa ili shiitake odložite do druge ili treće godine.

Gljive kupujte u trgovini. Dobro ih operite, možete ukloniti tvrđe dijelove (stapke) i skuhajte. U trgovini birajte pravilne, čvrste i neoštećene gljive te obavezno provjerite rok trajanja.

 

Ideje za recepte:

Gljive možete ponuditi uz kajganu i šareno povrće. Gljive operite, nasjeckajte skupa s povrćem. Lagano prodinstajte na malo maslinovog ulja i prelijte umućenim jajem. Ponudite uz krišku kruha od cjelovitog zrna.

FOTO: Fitness.com

 

Možete napraviti i polpetice. Izaberite gljive i povrće po želji i lagano prodinstajte. Dodajte začine po želji (prilagodite ih dobi djeteta). Za tijesto možete koristiti kuhane žitarice ili zgnječeni kuhani krumpir. Za povezivanje smjese dodajte jaje. Na kraju, po potrebi dodajte krušne mrvice ili malo brašna da imate gustu smjesu. Po želji možete dodati i ribani sir. Polpetice oblikujte uz pomoć žlice i složite na papir za pečenje. Malo oprskajte maslinovim uljem i pecite 15 do 20 min u pećnici na 180 °C.

Foto: ReciPeci

 

Ako treba malo umaskirati gljive, odlična je ideja napraviti fejk bolonjez. Gljive nasjeckajte i prodinstajte s kuhanom lećom. Dodajte začine primjerene dobi i malo pasate. Promiješajte s kuhanom tjesteninom.

FOTO:Unsplash

 

 

 

Literatura:

 

 

 

_________________ POVEZANI ČLANCI __________________

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.